Vroeger leerden we dat bij afwezigheid van fiets- of wandelpaden je buiten de bebouwde kom aan de linkerkant van de weg moet lopen, tegen het verkeer in. Die richtlijn is in 1991 afgezwakt. De wandelaar mag zelf bepalen wat prettig is. Links tegen het verkeer in of rechts met het verkeer mee.
Wij als PW-ers zijn goed gekleed. We hebben lichtgevende kleding/hesjes aan. En we hebben allemaal aan de voorkant een goede witte lamp, zodat we goed kunnen zien waar we lopen. En we dus aan de voorkant ook uitstekend zichtbaar zijn. Aan de achterkant zijn we vooral zichtbaar door de reflectie van de hesjes. Enkelen hebben ook een rood lampje.
Het voordeel van rechts lopen is dat je met het verkeer mee beweegt. Wat vooral handig is als er tegelijk verkeer ons tegemoet komt en in haalt. De inhalende partij hoeft dan niet helemaal stil te gaan staan om het tegemoetkomende verkeer voorrang te verlenen. En bij een onoverzichtelijke bocht in de weg kun je beter met het verkeer mee gaan, worden ze minder snel verrast. Het grote nadeel van rechts lopen is dat je als loper geen zicht hebt op wat je inhaalt en of die partij wel voldoende uit wijkt. Linkslopend kun je nog de berm in stappen als je ziet dat de auto te weinig uit wijkt.
Voor beide keuzes is wat te zeggen. Waar voelen we ons het meest veilig bij. Wat in ieder geval essentieel is, is dat we allemaal hetzelfde doen. Het wordt echt gevaarlijk als een deel links en een deel rechts gaat lopen.
We kiezen voor de volgende afspraken:
- Bij ontbreken van wandel- of fietspad lopen we links tegen het verkeer in.
- Bij fietspaden aan weerskanten van de weg lopen we ook op het linker fietspad, maar op dat pad wel rechts.
- We steken over als een gehele groep. De voorste wachten tot de achterste aangesloten zijn.
- Bij een onoverzichtelijke bocht (Nieuweweg, Klomperweg/Kruisbeekweg) gaan we tijdelijk rechts lopen.
- Bij verkeerslichten (De Klomp) wachten we tot het verkeerslicht op groen staat.
- Wanneer er auto’s ons passeren gaan we even achter elkaar lopen.
Het gemiddelde tempo daalt hierdoor wel iets, maar op deze manier kunnen we ook in het donker leuke routes blijven lopen.